Auto importeren vanuit Duitsland naar Nederland
Het importeren van een auto uit Duitsland is eenvoudig. Volg deze simpele 7 stappen (ondernemers 8 stappen) om een auto voordelig te kopen en in te voeren. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Hieronder volgt een eenvoudig stappenplan.
1. Een geschikte auto vinden
Een van de beste platforms om een auto in Duitsland te vinden is www.mobile.de. Hier staan veel advertenties, voornamelijk van Duitse dealers.
Belangrijke tips bij het zoeken:
- Zoek alleen contact met dealers en vermijd particuliere verkopers. De soort verkoper staat aangegeven op mobile.de.
- Kies bij voorkeur een dealer met veel (positieve) reviews. Deze zijn zichtbaar bij de advertenties. Bij twijfel doe verder onderzoek, bijvoorbeeld door het bedrijf op te zoeken via Google en Streetview (zie afbeelding).
- Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo.
- Een bekende autohandelaar op mobile.de is Autohus.de, met een aanbod van circa 3000 auto’s. Autohus zullen we om die reden vaker als voorbeeld gebruiken.
- Bij het zoeken moet het brutobedrag betaald worden. Ondernemers kunnen de BTW terugvragen en betalen uiteindelijk het nettobedrag (zie afbeelding).
- Veel dealers bieden een visuele inspectie aan. Bij Autohus.de wordt deze inspectie uitgevoerd door DEKRA. Dit Duitse keuringsinstituut controleert alleen zichtbare schade. Dit rapport kun je bij Autohus website bij de advertentie vinden en downloaden (mobile.de staan deze inspecties niet).
- Bij veel dealers is het ook mogelijk om een extra garantie op de auto te kopen naast de wettelijke garantie. Ondernemers moeten informeren naar de voorwaarden, want voor taxi-ondernemers vervalt deze garantie vaak.
Hieronder een afbeelding van hoe dat eruit ziet:

2. Contact opnemen met de dealer
Heb je een geschikte auto gevonden? Neem contact op met de dealer en stel de volgende vragen:
- Indien niet in de advertentie: Onderhoudshistorie en technische staat.
- Vraag of de auto een Geldige TÜV-keuring (Duitse APK) heeft – vereist voor een exportkenteken (Zollkennzeichen).
- Let op: Er zijn verschillende exportkentekens. De kosten beginnen vanaf €100,- en zijn afhankelijk van de geldigheidsduur. Meer informatie over de kosten en regels vind je op ADAC Zollkennzeichen.
- Betaalmethoden: bankoverschrijving, pin of contant.
- Oorsprong van de auto: Je kunt in Duitsland alleen een exportkenteken krijgen als het voertuig een Duits kenteken heeft gehad.
Let op: Als de auto geen geldige TÜV-keuring heeft of geen Duitse registratie, dan kun je geen exportkenteken krijgen en moet je een autoambulance of oprijwagen regelen.Een autoambulance kun je huren vanaf €50,- of een oprijwagen vanaf € 150,- per dag.
Onderhoudshistorie & autohistorie controleren
- Vraag altijd naar de onderhoudshistorie en schadehistorie.
- Bij merkdealers in Duitsland kun je vaak een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis krijgen. Dit is vooral nuttig bij premiummerken zoals BMW, Mercedes en Audi.
- Optioneel: Controleer het VIN-nummer (Voertuig Identificatienummer) via een dienst zoals CarVertical of AutoDNA om schadeverleden en kilometerstanden te verifiëren.
3. Reserveren van de auto
Sommige dealers bieden de mogelijkheid om een auto te reserveren, maar dat is niet altijd het geval. Bij Autohus kun je tot 24uuur gratis reserveren daarna kost reserveren voor €50,- per dag. Dit bedrag wordt verrekend bij aankoop, maar ben je kwijt als je de auto niet koopt. Hiervoor zul je een account moeten aanmaken op Autohus.de.
Advies: Bekijk de auto zelf. De visuele inspectie controleert alleen op zichtbare schade en vermeldt geen technische gebreken.
4. Aankoop en betaling
- Bij betaling via bankoverschrijving duurt het meestal een werkdag voordat de betaling verwerkt is.
- Autohus accepteert voor zakelijke klanten (die BTW terugvragen) geen pin- of contante betalingen.
- Particulieren kunnen meestal wel direct pinnen of contant betalen, afhankelijk van de dealer.
- Zakelijke klanten kunnen gevraagd worden om een recent KVK-uittreksel.
- Uiteraard ga je naar het buitenland en is een geldige legitimatie (paspoort) nodig.
5. Exportkenteken regelen
Als de auto een Duitse herkomst heeft en een geldige TÜV-keuring, kan de dealer helpen met een Duits exportkenteken (Zollkennzeichen). Dit kenteken bevat een tijdelijke verzekering, maar controleer altijd of deze ook in Nederland geldig is.
Belangrijke tip over verzekering
Niet alle exportverzekeringen dekken Nederland. Controleer dit vooraf! Als de verzekering alleen in Duitsland geldig is, moet je in Nederland een tijdelijke verzekering regelen voordat je de weg op gaat.
Geen exportkenteken nodig als je de auto per trailer of autoambulance vervoert.
6. Auto invoeren in Nederland
Eenmaal in Nederland moet de auto worden ingevoerd om een Nederlands kenteken te krijgen.
Stappen:
- RDW-keuring: Plan een afspraak bij de RDW met je DigiD.
- Benodigdheden voor de RDW-keuring:
- Alle documenten van de auto (van de dealer).
- Geldig legitimatiebewijs.
- Indien je geen exportkenteken hebt, kun je een gratis eendagskenteken aanvragen om naar de RDW te rijden. Hiermee mag je alleen op de keuringsdag naar de RDW rijden en daarna weer naar huis. Let op: je moet zelf een tijdelijke WA-verzekering afsluiten, want een eendagskenteken is niet automatisch verzekerd.
- De RDW controleert de auto op identiteit en visuele gebreken.
- Heeft de auto nog een geldige APK die lang genoeg geldig is? Dan hoeft deze niet opnieuw gekeurd te worden.
- De RDW neemt het Duitse kentekenbewijs in en geeft je een formulier met de autogegevens.
Kosten RDW-keuring
De kosten voor de RDW-keuring bedragen meestal €112,20 voor voertuigen met een buitenlandse registratie. Dit kan variëren.
7. BPM betalen
Wanneer je een auto op Nederlands kenteken wilt zetten, moet je BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen. De hoogte van de BPM wordt bepaald op basis van verschillende factoren:
- CO2-uitstoot – Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de BPM.
- Cataloguswaarde – De oorspronkelijke nieuwprijs van de auto.
- Leeftijd van de auto – Hoe ouder de auto, hoe lager de BPM.
- Brandstoftype – Diesels hebben doorgaans een hogere BPM.
- Optionele accessoires en extra uitrusting – Extra’s kunnen de BPM verhogen.
De BPM kan oplopen tot duizenden euro’s. Het is daarom verstandig om vooraf een berekening te maken of een indicatie op te vragen. Klik hier om een berekening te maken.
BPM verlagen met een taxatierapport
Als de auto schades heeft, kan een taxatierapport helpen om de BPM te verlagen. Een taxateur beoordeelt de auto en legt beschadigingen vast, zoals:
- Kleine deukjes
- Steenslag
- Lakschade en andere gebruikssporen
Omdat de BPM wordt berekend op basis van de waarde van de auto, kan een lagere waardebepaling leiden tot een lager BPM-bedrag. Hierdoor kun je honderden tot duizenden euro’s besparen.
Een taxatie kost gemiddeld €200 – €400 en kan vaak op locatie worden uitgevoerd. Voor de BPM-aangifte heb je een taxatierapport en het RDW-formulier nodig.
BPM-aangifte indienen
Of je nu een taxatierapport gebruikt of niet, je moet altijd een BPM-aangifte doen bij de Belastingdienst. Dit proces verloopt als volgt:
- Aangifte indienen – Je vult het BPM-formulier in en stuurt het naar de Belastingdienst.
- Beoordeling – De Belastingdienst berekent het definitieve BPM-bedrag.
- Factuur ontvangen – Na goedkeuring ontvang je een betalingsverzoek per mail.
- Betaling – Zodra de betaling is verwerkt, ontvang je binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs per post.
Als je een taxatierapport hebt laten opstellen, kan het taxatiebureau vaak de BPM-aangifte voor je regelen.
Belangrijke tip
Bewaar alle documenten zorgvuldig. De Belastingdienst kan op een later moment om de factuur vragen. Zonder factuur kan de afhandeling vertraging oplopen.
8. BTW-teruggave voor ondernemers
Voor ondernemers werkt de BTW-teruggave in Duitsland anders dan in Nederland.
- Het proces kan verschillen per dealer. Bij Autohus krijg je bij aankoop documenten mee die je moet invullen en ondertekenen.
- Stuur deze samen met je bankgegevens en een foto/scan van je kentekenpas naar de dealer.
- De BTW-borg (Kaution), dit is het btw bedrag die de Duitse dealers houden totdat je de auto correct in Nederland hebt geregistreerd. Dit bedrag krijg je terug zodra je de registratie hebt aangetoond. De teruggave kan binnen enkele dagen tot enkele weken duren, afhankelijk van de dealer.
Hoe lang duurt het hele proces?
In de meeste gevallen duurt het importproces zo’n drie tot 5 weken. Dit kan langer zijn bij drukte bij de RDW of Belastingdienst, of als er extra vragen zijn.
Met deze stappen kun je veilig en efficiënt een auto importeren uit Duitsland naar Nederland! 🚗✅
Disclaimer:
De bovenstaande informatie is bedoeld als algemene richtlijn voor het importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland. Hoewel deze met zorg is samengesteld, kunnen er fouten of onvolledigheden in voorkomen. Wet- en regelgeving kunnen wijzigen en procedures kunnen per dealer verschillen. Raadpleeg altijd een erkende specialist of instantie (zoals de RDW of Belastingdienst) voor de meest actuele en juiste informatie. Aan dit stappenplan kunnen geen rechten worden ontleend.
Reacties
Aliquam dignissim dolor erat nunc condimentum pulvinar nisl, non venenatis leo fringilla at, nam a rhoncus orci mauris imperdiet tempus diam ut venenatis finibus sed gravida.
In commodo luctus metus, vel auctor metus luctus in, class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos aliquam dapibus lobortis ligula.
Mauris convallis risus eu justo ullamcorper varius in hac, habitasse platea sed dictumst bibendum aliquam diam sed scelerisque in tincidunt nisl non ipsum eu venenatis.